torstai 4. huhtikuuta 2013

Miten tähän on tultu?

Lupasin tehdä postauksen teille aiheesta miten tähän pisteeseen on tultu ja elämäntapa remonttia kulunut kohta jo 4 kk.

Kaikki alkoi noin 16 vuotiaana, olin hakoteillä oleva teini ja kiloja alkoi pikkuhiljaa kertyä. Tapasin mieheni tuolloin ja 17 vuotiaana muutimme yhteen, tästä alkoi valtava lihominen. Silloin yritin väkisin käydä joogassa äitini mieliksi. Ruokavalioni koostui lähinnä valkoisesta makaroonista ja ketsupista sekä vaaleasta leivästä. Olen todella masentunut tuohon aikaan ja itkin itseni uneen.. En koskaan käynyt lääkärillä kertomassa masennuksesta. Vuodet kului ja kilot kertyivät.

Ensimmäinen laihdutus kerta tapahtui muistaakseni vuonna 2008, jolloin liityin xtravaganzaan ja sainkin kiloja karsitettua 16 kg noin 7 viikossa. Näytin hyvälle ja tuolloin painoin vajaat 110 kg. Minun oli tarkoitus olla pussikeitoilla 10 viikkoa mutta pääsiäisen aikoihin en muistanut ostaa pusseja kotiin ja liike oli tietysti kiinni. (niille jotka eivät tiedä, xtravaganzassa syödään n. 500 kcal päivä alussa 3 xpussia päivässä n. 10 viikon ajan). Mun siirtyminen pusseista tapahtui perunoilla ja pian olin lihonut tuplasti sen mitä olin laihtunut. Tämän jälkeen hieman jojottelin pitkin poikin.

Toinen laihdutus urakka käynnistyi 2010 jolloin lähdin taas mukaan xtravaganzaan eri paikkakunnalle. Silloin sain kiloja pois 26 kiloa. Mutta tarina oli hyvin tuttu sen jälkeen. Lihoin. Mutta sen jälkeen olen kyllä liikkunut, välillä huonosti ja välillä enemmän. Ruokavaliosta karsiutui myös tuolloin pois peruna, valkoiset viljat ja ns. huonot hiilihydraatit (lukuunottamatta hulluna herkkuja!!)

Vuonna 2012 toukokuussa aloitin jälleen katsomaan ruokavalioita tarkemmin ja kävin ostamassa pyörän(en ollut pyöräillyt ainakaan 8 vuoteen, ekalla kerralla tuli rakot takamukseen) ja aloin pyöräillä työmatkat. Äkkiä silloin karisi kiloja n. 6. Kesä meni hyvin aina elokuuhun asti, loukkasin jalkani ja olin n. 2 kk sairauslomalla. Sen jälkeen työsopimustani ei enää uusittu. (tuntui todella epäreilulta kaikkien noiden vuosien jälkeen!!). Sairauslomalla kävin rentoutumassa ulkomailla viikon. Siellä lihoin. Jatkoin lihomista kun pääsin kotiin.

Näin ollen vuosi 2013 oli käänteen tekevä. Jokin loksahti paikalleen. Tajusin, että on aika lopettaa laihduttaminen vaan alkaa laihtua. Päätin, että kilojen pudotuksella ei olisi kiire, vaan ensin korjaisin liikuntatottumuksia (enemmän aerobista ja muutakin kuin kuntosalia). Asetin itselleni liikunta haasteen, jossa pyrin liikkumaan yli 60 kertaa yli 30 minuuttia kerrallaan aikavälillä 1.1-30.4.13. Ruokavalio elää edelleen, mutta ruokarytmit pysyy. Herkut ei ole kiellettyä, mutta välillä niitä saa nauttia(vielä kun opin sanan kohtuus merkityksen). Liikunnasta olen saanut huimasti apua. Helppoa tämä ei ole ollut, mutta nyt olen tajunnut etten syyllistä itseäni syömisestä. Jos viikossa olen ollut 5 päivää hyvällä ruokavaliolla ja 2 päivää on mennyt herkutteluun, on siinä kuitenkin viisi hyvää päivää.

Nyt tarkoitus olisi alkaa ruukkaamaan ruokavaliota. Olen syönyt päivässä n. 1600-2000 kcal.
Nykyinen ruokavalio suunnilleen:

Aamupala: joko ruisleipä, oivariini, 5%aamupala juusto, tomaatti, kurkkua, paistettu/keitetty muna tai keitetty kuitukaura puuro, raejuusto 5 rkl, oivariini ja lasi maitoa.
Lounas
Lounas: Keitto/laatikko+salaatti, 1-2 x ruisleipä, viola levite, tomaatti, kurkku, maito
Välipala: Yleensä treenien jälkeen palkkari, kuten dietmix/maito/banaani/juotava danone jogurtti+hedelmä
Päivällinen: Keitto/laatikkoa+salaatti, maito/piimä, 2 x ruisleipä, juusto, tomaatti/kurkku, kevyt levite
Iltapala: 2 x ruisleipä, tomaatti kurkku, levite, hedelmä/ smoothie

Syön mielestäni pää osin terveellisesti, mutta hiilihydraatteja tulee aivan liikaa. Nyt suunnitelmissa olisikin muuttaa rakennetta niin että:
Aamiainen: Pysyisi samana( voisin lisätä kasviksia tai hedelmän)
Lounas: Keitto/laatikkoa ( riisit, yms pastat minimissä koko ruuassa), maito/piimä, jälkkäriksi maitorahka marjoilla, tai fast pudding annos (valkosuklaa) marjoilla.
Välipala: samanlainen kuin ennen (muutaman pähkinän voisi lisätä silloin tällöin)
Päivällinen: Keitto/laatikkoa(sama kuin lounaalla), maito/piimä
Iltapala: Maitorahka mehukeitolla, kuiduilla ja marjoilla / juotava jogurtti danone (purkissa 100 kcal), hedelmä tai kasviksia.

Miltä kuulostaisi tämä hiilihydraateilla rajoitetumpi ruokavalio? Täytyy ainakin kokeilla. En aio kokonaan viljoja jättää, mutta katsoa hyvin tarkkaan mitä suuhun laittaa. Nyt vinkkejä ja hyviä kasvisruoka reseptejä vinkkaamaan, täällä kamala ajatustyö käynnissä mitä söisi seuraavaksi, päädyin taas kaalilaatikkoon (tällä kertaa hyvin vähän ohrasuurimoita ja siirapin jätin pois) katotaan mitä tosta tulee.

3 kommenttia:

  1. Mun mielestä sun ruokavalio näyttää kerrassaan hyvältä! Ja paljon fiksummalta kuin pussikeitto-paastot ja muut ihme viritykset!!
    Perusruokaa, kohtuu annokset ja säännölliset ruoka-ajat!
    Hiilareita ei varmaan kannatakkaan kokonaan unohtaa (paitsi vaalea). Täysjyväviljat kunniaan!
    Ja silloin tällöin vähän hemmottelua ja herkuttelua mukaan! Mä en todellakaan oo mikään ruoka-asiantuntija, mutta luulepa että oot nyt oikeilla jäljillä :)

    t. Mimuli

    VastaaPoista
  2. Hienoa,
    Tuolla tyylillä minäkin olen laihduttanut nyt tammikuun puolivälistä. Välillä paino nousee jopa kilon ellei enemmän vuorokaudessa mutta suunta on ollut alaspäin. Vain 5 kg 3 kuukaudessa mutta sekin on poissa kokonaispainostani eli nyt olen 105,3kg!

    Kalorilaskuri.fi olen käyttänyt ruokailun seurantaan. Välillä olen syönyt puolikkaan pizzan mutta sitten taas ruotuun. Hiljaa hyvä tulee! Tällä tyylillä en ole koskaan laihduttanut mutta ei anneta periksi :)

    VastaaPoista
  3. Hienoa ja tsemppiä sinullekkin matkaan! :)

    VastaaPoista