keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Kysy Laardilta- kysymyspostauksen vastaukset



Ensiksi haluan kiittää kaikkia kysymyksen laatijoita, tämän postauksen tekeminen ei ollutkaan niin helppoa kun ensin luulin. Tosissani mietin kysymyksiä ja sukelsin syvälle mieleni sopukoille. Ehdottomasti hyvää tekee tehdä näin!




Nyt sitten vastauksiin:




K: Oletko aina ollut ylipainoinen?

V: En ole ollut. Lapsena olin pitkään liian laiha, kunnes sitten välillä olin liian lihava. Ylä-asteella olin hieman pullea, mutta vasta 9 luokalla paino alkoi nousta oikein kunnolla. Muistaakseni painoin 75 kiloa 8 luokalla?


K: Missä vaiheessa "heräsit" lihavuuteesi?

V: Kyllä tiesin jo siinä ammattikoulussa että olen lihonut, mutta luulin, että olen vain pullukka, vasta oikeastaan 2 vuotta sitten heräsin kunnolla tilanteeseeni ja tajusin olevani sairaalloisen lihava. Peilistä en nähnyt itseäni niiiiiin lihavana.




K: Oletko tunnesyöjä?

V: Nyt myöhemmin pohdittuna olen kyllä. Aina kun halusin juhlia jotain, siihen liittyi ruoka, kun ketutti, siihen liittyi ruoka, kun hemmoteltiin, siihen kuului ruoka.




K: Koetko/koitko olevasi addiktoitunut ruokaan?

V: En niin ruokaan, mutta sipseihin kyllä. Tää on aika vaikea kysymys, toisaalta joo, pakko kai se on sanoa että olin.




K: Huomasin, että olit ollut superdieetillä viime vuonna. Miksi lähdit siihen mukaan ja saitko siitä irti tarpeeksi? Tuntuuko, että ne opit sieltä vois olla semmoisia että kantaa mukana koko loppuelämän?

V: Olin tosiaan fitfarmin superdieetillä kesällä 2013 6 vkoa, dieetti oli tehokas ja kyllä sieltä jäi oppia loppuelämään. Lähdin mukaan siksi dieetille, kun olin jo puoli vuotta laihdutellut omin päin ja en ollut saanut kiloja alas, myös uusien treenien kokeileminen kiinnosti. Sain kiloja musitaakseni n. 6-8 pois, ja senttejä karisi hyvin. Kaiken kaikkiaan voin suositella lähtemään mukaan.




K: Jos ei liiku muuta kuin sohvan ja jääkaapin väliä, mitä liikuntaa ja millaisia määriä suosittelisit alkuun? Miten sait alussa itsesi motivoitua liikkumaan? Mistä olet löytänyt parhaimmat isojen kokojen liikuntakamppeet?

V: Nyt suosittelisen ottamaan yhteyttä kunto-ohjaajalle/ personal trainerille, mutta jos tämä ei sovi, suosittelisin aloittamaan lempeillä lajeilla kuten uinnilla, kävelyllä ja kuntosalilla ( ehdottomasti ammattilaisen tekemällä ohjelmalla ja opastuksella) . Aloita vaikka 1 tunti viikossa ja siitä lähdet nostamaan 2-3 tuntiin. Myös hyötyliikunta on hyvästä! Itse sain itseni liikkeelle pakosta. Pakotin vain itseni, kuntosalista olen aina pitänyt ja sinne oli helppo mennä. Mutta sitten kaikki muu...kaikkeen oppii kun vaan menee ja tekee. Vaikka väkisin :D Parhaimmat liikuntakamppeet olen löytänyt prismasta ja budget sportista. Suurimman osan ihan ale-kopasta :D Esim röhnisch, david, luhta ja raiski valmistaa todella isoon kokoon asti vaatteet.




K: Oletko löytänyt syitä ylipainollesi, esim. Tietynlaisia lapsuudesta asti mukanakulkevia käyttäytymismalleja, tunteiden käsittelemättömyyksiä tmv?

V: Tämä oli vinkeä kysymys, tajusin, kun aloin miettiä, että tosiaan lapsena minulla oli jo jonkinlainen intohimo/addiktio sipseihin. Muistan jopa synttäreillä, että kakut eikä muut eikä mikään, mutta ne sipsit. Kerran jopa yökyläillessä ollessaan muistan, kun kaverin pikkuveli kysyi kaveriltani minun kuullen, että miksi toi Laardi syö noin paljon sipsiä.. Kotonani ei herkuteltu ylettömästi, mutta lapsena aloin ostamaan salaa sipsejä ja söin niitä aina kirjan/television äärellä, niin, että kukaan muu ei nähnyt. En tiedä mistä tämä johtunut?




K: Mikä sinut motivoi elämäntavan muutokseen?

V: Olen tehnyt niin lukuisat kerrat. Tällä kertaa ajattelin puhtaasti terveyttäni ja sitä, että minun isovanhemmat, jotka ovat 80 vuotiaita, ovat fyysisesti paremmassa kunnossa kuin minä. Myös mieheni ilme, aina kun en jaksanut/viitsinyt tehdä jotain, on syöpynyt mieleeni.




K: Millaisella energiamäärällä nyt menet vuorokaudessa?

V: 2500-2000 kcal per päivä ja noin. 6-9 tuntia liikuntaa viikossa




K: Miten miehesi on ottanut tämän projektin? Onko hän ylipainoinen itse? Miten ylipaino vaikuttaa/on vaikuttanut parisuhteeseenne?

V: Mieheni on ottanut projetin hyvin vastaan. Olen tosiaan monet kerrat yrittänyt elämäntapa muutosta, mutta aina palannut samaan, silti ihana mieheni jaksaa vieläkin kannustaa minua. Mieheni on todella hoikka ja urheillullinen. Lihavuus on vaikuttanut valitettavasti parisuhteeseemme. Makuuhuoneessa ei ole ollut kovin vilkasta näinä aikoina kun olen ollut paksumpi ( onneksi on parantunut nykyään) ja muutenkin tuntuu, että mies ei katso enää niin ihaillen kuin ennen.




K: Mitä yleensä syöt, kuinka usein ja kuinka paljon? Vaikka parin päivän ruokapäivis olisi kiva :) Lasketko kaloreita, hiilareita tai rasvoja tmv? Yritätkö viettää säännöllistä elämää, esim. unirytmi, ruoka-ajat tai onko se aina ollut hallinnassa? Käytätkö jotan vitamiineja/lisäravinteita?

V: Syön paljon hyvälaatuista proteiiniä kuten fetaa, soijaa, papuja ja linssejä, kananmunaa, maitotuotteita kuten raejuustoa ja rahkaa. Hiilihydraatin lähteinä toimii pasta, kaurapuuro, riisit,couscous,kvinoa ja peruna sekä molipuolisesti kasviksia. Rasvana suosin pähkinöitä ja öljyjä, aamuisin rypsiöljyä ja paistamiseen extra neitsyt oliiviöljyä, silloin tällöin myös kevyt levitteitä ja kookosöljyä. Syön n. 2000-2500 kcal päivässä koostuen noista ruokaaineista. Päiväkirjaa voin joskus pitää ja laittaa. En laske tällä hetkellä kaloreita, ksoka nyt ne on laskettu mun puolesta, mutta suurinpiirtein olen perillä kuinka paljon mikäkin sisältää kaloreita ja mikä olisi sopivin vaihtoehto. Elän säännöllistä elämää ja pyrin noudattamaan sitä. Joskus sovellan kuitenkin jos tiedossa on vaikkapa matka tai juhlat. Pyrin nukkumaan vähintää 7,5 tuntia yössä ja syömään joka aamupalan. Harjoittelin nykyisen rytmin kun jouduin työttömäksi. Vitamiinejä käytän kausittain. Tällä hetkellä on käytössä luomulisä ravinteita, kuten koivuntuhkaa, msm rikkiä, maca-jauhetta ja spirulinaa. Näistä voin kertoa joskus lisää jos jotain kiinnostaa :)




K: Pelkäätkö koskaan, että kuntoillessa rikot itsesi? Onko sulla ollut ongelmia polvien yms. kestämisessä.

V: Pelkään joskus polvieni puolesta. Olen joskus rikkonut toisen polveni ( silloin ei näkynyt murtumaa yms) ja se on joskus vaivannut sen jälkeen. Uskon, että olen vahvistanut polvieni lihaksia niin hyvin, että mene pois paikoiltaan enää kuten ennen. Mulla on siis yliliikkuvat nivelet. Silloin projektin alkaessa todennäköisemmin sain jalkaani rasitusmurtuman.. mutta kovilla on jalat ja toivotaan, että vielä kestävät.




K: Oletko puhunut paino-ongelmistasi perheesi tai kavereidesi kanssa? Kuinka he suhtautuvat elämäntapa muutokseesi vai puhutteko siitä ylipäätään?

V: Olen puhunut perheeni kanssa. Ennen paino asiat pidin visusti itselleni, mutta kun kerran avauduin kunnolla perheellinen, sen jälkeen sen puhuminen on ollut helpompaa ja olen saanut paljon kannustusta. Kavereille olen puhut muutamalle, mutta he itse olivat samanhenkisiä kuin minä ennen, joten he eivät pitäneet ajatuksesta, että joku lihava haluaa muuttaa elämäänsä, joten vastaanotto ei ole ollut erityisen mukavaa. En puhu asiasta paljoa muille, paitsi niille joita se kiinnostaa :)







Tässä ne vastaukset nyt sitten olivat, kiitos kaikille kyselijöille, mä lähden tästä jännäämään suomen pelin loppua :)

1 kommentti: